11 Nisan 2015 Cumartesi

Koray Sarıdoğan "Kadran Kadraj"

Koray Sarıdoğan'ın Kadran Kadraj'ını bitirmem bir haftamı aldı. Geçen cumartesi başladım, bakın bu satırları yazarken, bir sonraki cumartesi de bitti. Bu gereksiz açıklama bir yana, araya giren ve üç gün kitap okuma adına hiçbir şey yapmadığım bir süre zarfından sonra kitabı sonunda bitirdim. Zaman olsaydı, bir ya da iki gün içinde kesinlikle bitirilebilecek bir kitap; 601 sayfa oluşunu unutturacak kadar akıcı, sonunda ne olacağı merakıyla okuru kendisine bağlayan kitaplardan biri Kadran Kadraj.

Bir yolculuk hikayesi, sorulmayı bekleyen soruyu bulma hikayesi olarak başlıyor Kadran Kadraj. Baş karakter ve sıklıkla anlatıcı olarak okurun karşısına çıkan, hayatının sonlanmasına karar verdiği anda, her şeyin başlangıcının bir sonla birleştiği olaylar zinciri içine çekilen Kalender adlı başkarakterin çocukluğundan başlayarak hikayenin başladığı geceye dek uzanan geri dönüşlerle, bu hüzünlü ve dertli karakteri şekillendiren detaylarla Kalender'i ve hikayedeki diğer karakterleri tanıyoruz. Ağırlıklı olarak Kalender'e odaklanan bölümlerin haricinde, hikayenin tarz değişimi yaşayacağı bölümlere gittikçe yaklaştıkça anlatımın, olayların ve karakterlerin zenginleşmesi ile beraber, daha fazla soru, daha fazla merak ve hareket hikayeye dahil oluyor. İpucu vermeden yazmak istediğimden en ufak bir detayı bile esirgeyerek yazıyorum bu yazıyı zira sayfanın arkasında okuru bekleyen sürprizlerin tadını kaçırmaktan çekiniyorum.

Yakın tarihin, hatta çok çok yakın tarihin dahi kendisine yer bulduğu Kadran Kadraj'da bir çok farklı toplumsal konu, kırılma noktası da satırlara yansıyor.

Zaman, çoklu evrenler, din, siyaset, varoluş, felsefe, madde, düşünce, mekan, farklı yapılardaki kurumlar ve oluşumlar hikayede çeşitli karakterler üzerinden aktarılırken bazen de kısa kısa da olsa sorgulanmaya açık bir şekilde sunuluyor.

Bir yol hikayesi gibi başlayan roman, gerçekten de bir "yol" hikayesine dönüşüyor ancak bahsi geçen yolun bilinen anlamından farklı oluşuna da dikkat çekmek gerek. Bunun yanında hemen her karakterin kitabın sonunda bir şekilde evrim geçirdiği ve benliğindeki gerçek haline büründüğünü de eklemek isterim. Varlıklarının anlamını bulmaları ya da yokluklarına verilecek anlamı idrak etmeleri, bastırdıkları tüm hislerinin ortaya çıkması, göz boyayan her şeylerinin yerle bir olması Kadran Kadraj karakterlerini hikayenin sonunda bekleyenlerden bir kaçı diyebilirim.

Beklenmedik bir anda fantastik bir romana dönüşen bir eser Kadran Kadraj. Bunu yaparken de okuru taşıdığı fantastik atmosfere geçiş, hikayede bence başarıyla yedirilmiş durumda.

Şimdiden iyi okumalar herkese. 

Hiç yorum yok: