27 Eylül 2014 Cumartesi

Danielle Martinigol "100Dünya'nın Gizli Yüzü"

HABER HER ZAMAN HABERDİR

Haber alma özgürlüğünü nedir? Haber yaparken gizlenmesi gereken ya da korunması gereken değerler nelerdir? Daha çok okunan ya da daha çok izlenen bir haber yapmak için kişinin iş etiğinden ve/veya kendi ahlaki değerlerinden taviz vereceği durumlar olabilir mi? Eğer olursa, bunlar da yine hangi sınırlar içinde yapılmalıdır? Günümüz medyasında bize sunulan, arasında doğruyu yanlışı ayırt etmenin ekstra bir çaba gerektirdiği, yer yer bilgi kirliliğine yenik düşen haberleri okurken ya da izlerken belki bizler de yukarıda soruları bazen kendimize soruyoruz. Tabi cevaplarımız değişken, amaçlara ve sonuçlara, haberin özelliklerine bakarak her zaman aynı tepkiyi vermemiz mümkün olmuyor.

Artık bilgiye çok kolay ulaşılabilen bir çağdayız. Sosyal medyanın bile neredeyse gazete işlevi gördüğü, kullanıcıların neredeyse birer gazeteciye dönüştüğü ve anlık paylaşımlarla yorumların eşliğine rağmen bilginin hızla yayıldığı bu dünyada, hala bihaber olduğumuz çok gerçek olduğu da ayrı bir durum. Medya mensubu olmayan bir vatandaşın bile merak ettiği bir durum ya da olgu üzerine böylesine şiddetli bir keşfetme arzusunda olabildiği dünyada, kamuoyunu haberdar etme görevini benimseyen mesleklerden biri olan gazetecilerin ise keşfedilmeyi bekleyen her gizeme yeri geldiğinde hayatlarını bile riske atmayı göze alarak yaklaşması, insan doğasındaki merak ve mesleki başarı arzusunun birlikteliğine bir örnek sayılabilir.

GİZEMLERİN PEŞİNDE GENÇ BİR GAZETECİ

2003 Cronos Ödülü ve 2002 Grand Imaginaire Gençlik Romanı Ödülü sahibi 100Dünya'nın Gizli Yüzü, Danielle Martinigol'ün kaleminden çıkma, üç kitaplık bir serinin ilk kitabı. Romanda öne çıkan karakter, on altı yaşında genç bir gazeteci olan Sandiane Ravna. Birlikte çalıştığı babası gibi hırslı bir gazeteci olan Sandiane'yi merkezinde tutan 100Dünya'nın Gizli Yüzü'nde, 100Dünya Konfedarasyonu'ndaki Başkadeniz'e giden bu haberci kafilesinin başından geçen olaylara tanık oluyoruz. Sandiane'nin Başkadeniz'in gizemli araçları Abis'lerin ve Abis'ler ile öne çıkan bu toplumun saklamak istediği gerçekler olduğunu fark etmesiyle okuyucuda merak duygusu uyandırılıyor. Gizemin yarattığı merak duygusuyla, hırslı ve gözü kara bir gazeteci portresi çizen genç kızın, kendi yöntemleri ile topladığı ve bir gazetecilik başarısı olarak kendisine geri dönüş sağlayacağını umduğu her bir gerçek ise, aslında Başkadeniz toplumunun saklamaya çalıştığı tüm gerçeklerin bir anda ifşa edilmesi tehlikesi, bir anda Sandiane'yi de tehlikenin içine atıyor.

Genç gazetecinin bir yandan işine olan bağlılığını, bir yandan da sırlarını keşfettikçe daha çok yakınlaştığı Başkadeniz'e ve Abis'lere olan duygularının muhasebesini yaptığı anlarda, ilk paragraflarda bahsettiğim sorgulamalara da kendi içinde girişiyor. Gizli saklı elde ettiği ve konfederasyon içinde güçlü bir kriz yaratabilecek güçteki yeni bilgilerin, Başkadeniz'de yapılan kuralların dışında uygulamalarının haberleştirilmesinde pay sahibi olduğu yeni gerçeklerin Sandiane'in iç hesaplaşması sonucunda genç kızı bir süre sonra neredeyse taraf değiştirmeye yönlendiren çıkarımlarıyla ilerleyen kitap, devamını merak ettiren bir sonla, ikinci kitapta okuyucuyla buluşmak üzere bitiyor.  Bilimkurgu okurlarının gözünden kaçmayacak bir kitap 100Dünya'nın Gizli Yüzü.

Hiç yorum yok: